گفتگوی المجله با نزیهه مفتاح خواننده مراکشی

نزیهه مفتاح در شهر شفشاون در مراکش چشم به جهان گشود. این خواننده مراکشی خوش صدا و صاحبنام به مکتب آوازی فیروز تعلق دارد.

یکی از معلمان آواز در مدرسه متوجه شد نزیهه هشت ساله از استعداد درخشانی در خوانندگی برخوردار است.

او پس از آن، یک خواننده تمام عیار شد و در همه مراسم به ویژه جشن های آخر سال شرکت می کرد.

نزیهه مفتاح به عنوان یک خواننده مطرح در مراسم و جشن ها به ویژه جشن های آخر سال بروز کرد.

جایگاه مرموق نزیهه در دنیای آواز پس از پیوستن به گروه السنابل تثبیت شد. او در جشنواره های بزرگ و مهم در مراکش و خارج آن شرکت کرد.

نزیهه مفتاح در سال 1988 مدرک لیسانس در رشته ادبیات عرب گرفت و از مراکش به پاریس رفت. او می خواست در آنجا با دنیای دیگری آشنا و هنرمند معروفی شود.

او چهار آلبوم دارد: آلبوم موسیقی «اندفاع» در قاهره و با همکاری گروه کرال الماسیه ضبط شد.

آلبوم دوم با همکاری گروه کرال «قینه» در بروکسل ضبط شد.

آلبوم سوم با گروه موسیقی «وجد» ضبط شد. نام آلبوم «عبور» است.

  آلبوم چهارم هم اینک در بازار به فروش می رسد و با همکاری شاعر عبد اللطیف اللعبی و عود نواز ادریس المالومی تهیه شد.

نزیهه در سال 1990 در برنامه استعدادهای آواز در رادیو الشرق در پاریس برنده شد.

 

او در جشنواره ها و فعالیت های موسیقی متعددی شرکت کرده است که مهم ترینشان از این قرارند:

-جشنواره «موسیقی بدون مرز» و «جشنواره مدیترانه» در موسسه جهان عرب در پاریس.

-جشنواره فرهنگ های مراکش در شهر "Caen"  در فرانسه.

-جشنواره آوینیون Avignon.

-جشنواره روافد در شهر العیون.

-جشنواره "موسم" در بلژیک.

-جشنواره المدینه در تونس.

-جشنواره صدای زنان در Quiberon در فرانسه.

-جشنواره بین المللی فیلم زنان در Créteil در فرانسه.

-همایش درباره هنر در مراکش که در بحرین برگزار شد.

-جشنواره موازین در رباط.

-جشنواره موسیقی صوفی در شهر فاس ...

صدایش همچون رنگ های رنگین کمان و یادآور هنر و فرهنگ اندلس است که با دیگر سبک های آواز در جهان در هم آمیخته.

او دارای شخصیت ویژه است. پشتکار و کوشش و احترام به هنر و هنرمندان و روحیه حساس از جمله ویژگی های این هنرمند به شمار می روند.

فضای وجد و روحانی در کنسرت های موسیقی نزیهه مفتاح همواره به چشم می خورد.

او همچنین با سینماگران فرانسوی نیز همکاری کرده است:

Armand Amar  -آرماند آمار

مجنون لیلی- Layla  et Majnûn

رادو میخائیلانو- Radu  mihaileanu 

La source des Femmes

يان آرتوس برتراند- Yann-arthus-bertrand  

مراکش از بالا Le Maroc vu du ciel

 مصر از بالاL'Egypte  vu du ciel

و غیره ....

 

 

متن گفتگو المجله با نزیهه مفتاح به شرح زیر است:

 

-شما در چه خانواده ای بزرگ شدید؟ و چطور وارد عرصه خوانندگی شدید؟

 

من از همان کودکی شروع کردم به آواز خواندن. بی تردید، این استعداد را از مادربزرگ مادری و مادرم (خدا رحمتشان کند) به ارث بردم.

در خانواده ای بزرگ شدم که به میراث اندلس اهتمام ویژه داشتند. جشن ها و مهمانی های ما همواره با موسیقی و آواز زنان و مردان همراه بودند.

تاثیر موسیقی کلاسیک شرقی و مراکشی و مدرن و نیز انواع گوناگون موسیقی جهان از جمله کلاسیک و جاز و بلوز و غیره را نباید فراموش کنم.

-چه کسی شما را برای ورود به این عرصه تشویق کرد؟

پدرم –خدا رحمتش کند- اولین کسی بود که مرا به آواز خواندن تشویق کرد. او تشویقم می کرد تا سرودهای مدرسه را حفظ کنم. پدرم معلم بود.

وقتی دبستان بودم مدیر مدرسه مرا به آواز خواندن تشویق کرد. برادران و دوستانم در دانشگاه تشویقم کردند.

این مسیر را ادامه دادم چرا که متوجه شدم که در مراکش و خارج آن طرفدارانی پیدا کرده ام.

 

-آیا در خوانندگی به مشکل هم برخوردی؟

من نیز مثل همه هنرمندان و خوانندگانی که بر خلاف جریان حرکت می کنند با مشکلاتی مواجه شدم؛ مشکلاتی مثل انتخاب واژه ها یا آهنگ ها.

تا همین حالا نیز با بودجه شخصی و محدود کار می کنم و فکر می کنم همین باعث شد تا پایگاه هوادارانم گسترده نشود.

می توان گفت که هوادارانم معمولا از گروه های نخبه جامعه هستند. البته چنین چیزی به هیچ وجه ناراحتم نمی کند.

چه کسانی الگوی شما در آواز هستند؟

الگوی من در آواز بزرگان عرصه خوانندگی مثل بانو ام کلثوم و فیروز و آهنگساز محمد عبد الوهاب و آهنگساز فرید الاطرش و صباح فخری و .. عبد الوهاب الدکالی و نعیمه سمیح و عبد الهادی بلخیاط و ادیت پیاف و ژاک برل و الا فیتزجرالد و بیلی هالیدی و آرمسترانگ و لئونارد کوهن و غیث جاسر و عابد بحری و سعید الشرایبی و غیره هستند.

نظر شما درباره نسل جدید در عرصه آواز و موسیقی  چیست؟

موسیقی را به نسل جوان و قدیمی تقسیم بندی نمی کنم.  موسیقی برای همه نسل ها و همه رده های سنی دلچسب است؛ البته به شرطی که آهنگ و واژه ها و طرز اجرای آن مناسب باشد.

آهنگسازان جوان کارآمد و حرفه ای مثل زیاد الرحبانی و مروان خوری و عبد الرحمان محمد و غیث جاسر و دیگران در حال حاضر فعالیت می کنند. این افراد چشم انداز درخشانی را در عرصه موسیقی عربی ترسیم کرده اند.

بنابراین، همواره نسبت به آینده موسیقی خوش بین هستم. آینده ای که دنیای زیبایی را در عرصه آواز و موسیقی نوید می دهد.